Want met een beetje begrip komen we al een pak verder

Met een beetje begrip voor mensen met autisme en hun omgeving zijn we allemaal gebaat

Elk jaar, naar aanleiding van Wereld Autisme Dag, brengt VVA autisme extra onder de aandacht. Dit jaar doen we dat rond het thema ‘begrip’: hoe beter we elkaar begrijpen, hoe beter we met elkaar omgaan en hoe dichter we komen bij een autismevriendelijke samenleving.

In onze campagne spelen we met de letters van het woord ‘begrip’. Begrip tonen… hoe doe je dat? Wel, zeer letterlijk, bijvoorbeeld door de letters ervan op een originele manier in beeld te brengen. We tonen ze daarom in schijnbaar doodnormale situaties – alsof je ze zou zien in de bloemen die openbloeien in een grasperk, of in de frietjes op je bord.
In de tv- en radiospot vertalen we dit idee ook naar een auditief concept, door de letters te koppelen aan een aantal mogelijke eigenschappen van mensen met autisme die beginnen met de letters B, E, G, R, I en P. Om op het einde van de spot te tonen dat het ook gewoon mensen zijn, net als iedereen, zoals jij en ik. En dan is een beetje begrip toch niet meer dan normaal, toch?

Het resultaat is een speelse, frisse en dynamische tv- en radiospot die van 2 tot 8 april op de VAR-kanalen loopt. De illustraties van de tv-spot zijn van de hand van Dries Van Broeck, een Gentse motion designer. Warre Borghmans en Koen De Bouw verleenden hun stem voor de radio-spot, die werd opgenomen in samenwerking met het Geluidshuis. Begeleiding en creatie van onze campagne gebeurt door Choco.

Verspreid jij mee het Begripvirus voor mensen met autisme? Doe hier dan mee aan onze Facebook Challenge!